Bitcoin

26 april 2021

Wonderkind en Multi-succesvolle ondernemer Elon Musk heeft 2 triljoen dollar en later nog een wat kleiner bedragje van zijn bedrijf Tesla belegd dan wel omgezet in Bitcoin, vertellen de breaking news sites. Wat moet je met dat nieuws als niet beursgenoteerde ondernemer? De grootste ondernemers icoon van nu maakt een statement. Hij zegt twee dingen.
Ten eerste zegt hij: Bitcoin is serieus te nemen, nu en in de toekomst. Op de tweede plaats zegt hij: Bitcoin is voor mijn bedrijf nuttig en waardevol. Voor een ondernemer is dan de vraag: Wil je Elon serieus nemen als voorganger, visionair en ter zake kundig? Doe je dat niet dan kun je een biertje gaan drinken.

Neem je Elon wel als lichtend voorbeeld, dan vraag je je af waarom hij deze stappen zet op het Bitcoin pad. Een logisch vervolg is dan: Is voor mijn onderneming de Bitcoin ook een betere asset dan een eurorekening of een obligatierekening? Je zou je dan moeten gaan verdiepen in de Bitcoin om niet achter te gaan lopen. Het helpt dan meestal als je er met collega’s over praat.

Iedere serieuze ondernemer moet in 2021 een plan hebben wat hij wel of niet met de Bitcoin gaat doen en waarom.


Verkiezingen

20 maart 2021

Op ieder tv-programma trokken de afgelopen weken lijsttrekkers voorbij: lijsttrekkers te gast in radioprogramma’s, lijsttrekkers maken de opzet van een krant, lijsttrekkers presenteren programma’s en ga zo maar door. Wat kon je ermee, wat heb je eraan gehad? Heeft het je geholpen om je stemkeuze te bepalen? Of heeft het je verward? Heeft het jou gestimuleerd om de verschilpunten in kaart te brengen en daar betekenis aan te geven. Welke stijl heeft je aangesproken? Wat gebeurt er eigenlijk? Al die mannen en vrouwen proberen jouw aandacht te trekken zodat je op hen stemt. Ze proberen van alles uit.

Wat is jouw stijl als baas om met je mensen in je bedrijf te communiceren? Wat wil je leren van de lijsttrekkers? Je kunt je afvragen hoe je wilt communiceren, welke boodschap je wilt vertellen, hoe vaak dat je in beeld wilt zijn.

De manier waarop lijsttrekkers in de afgelopen periode contact hebben gezocht met de potentiele kiezer kan een inspiratie zijn voor de baas van een bedrijf, wat wanneer en op welke manieren dat hij/zij gaat boodschappen. De campagneleiders evalueren de campagnes. Doe jij dat ook wel eens als ondernemer: heel nadrukkelijk evalueren hoe effectief jouw communicatie is, of het anders kan, beter kan?

Als ondernemer heb je een groot voordeel. Je hoeft geen vier jaar te wachten om je conclusies in de praktijk te brengen. Dat kan meteen morgen al. Maak je plannetje (“nieuwe communicatiestrategie”) en voer het uit vanaf begin kantoortijd.